Start på nytt





SLUTT FOR OVERLYDSFLYET

Overlydsflyet Concorde la ut på sin siste kommersi-elle ferd over Atlanterhavet torsdag kveld 23. okto-ber 2003, da rute BA001 tok av fra Heathrow med kurs for New York. Da flyet vendte tilbake dagen etter, ble det parkert for godt etter 27 års tjeneste.

Oljekrisen i 1973 satte en stopper for tankene om å gjøre Concorde til et transportmiddel for folk flest. Air France og British Airways var de eneste selskapene som kjøpte flyet, og de nøyde seg med sju eksemplarer hver. Det britisk-franske Concorde-selskapet hadde håpet å selge minst 200.

Få seter
Concorde kunne holde hastigheter opp mot 2.000 km/t, men hadde plass til bare 128 passasjerer. Flyet var 61,7 meter langt, hadde et vingespenn på 61,7 meter og en bruttovekt på 181 tonn.

Miljøversting
Concorde ble et symbol på teknologisk optimisme som etter hvert kom i konflikt med den raskt voksende miljøbevisstheten. De fire motorene brukte uvanlig mye drivstoff, og støyen når flyene brøt lydmuren, gikk som sjokkbølger over Atlanterhavet.

Begrenset nytte
Smellet og sjokkbølgen som overlydsflyging skaper, førte til at Concorde bare kunne fly raskere enn lyden når flyet befant seg over åpent hav, ørken eller andre ubebodde områder. Dermed var det et svært begrenset antall strekninger som var aktuelle.

Støyproblemer
Folk som bodde rundt Heathrow utenfor London og andre flyplasser som overlydsmaskinene trafikkerte, protesterte gjennom alle år iherdig mot støyen, som var kraftig også ved avgang og ankomst.

Stor ulykke
Den katastrofale ulykken ved Charles de Gaulle-flyplassen i Paris 25. mai 2000 svekket tilliten til flytypen ytterligere. Den venstre vingen kom i brann alt før flyet lettet, og to minutter senere styrtet det. Alle 109 om bord og fire på bakken ble drept.

Markedet sviktet
Flygingene ble gjenopptatt i november året etter, men den redu-serte flytrafikken etter angrepet på World Trade Center i New York gjorde at markedet sviktet. Dessuten hadde vedlikeholds-utgiftene økt kraftig.

Innstilt i 2003
Altfor få var villige til å betale opptil kr 80.000 for den 3,5 timer lange flyturen over Atlanterhavet. Air France innstilte sine ruter i slutten av mai og British Airways i oktober 2003.

Slutt for godt
Da BA002 vendte tilbake til London kl 17.05 24. oktober 2003 med en lang rekke kjendiser om bord, var en 27 år lang epoke i luftfartens historie ugjenkallelig over. Noen etterfølger til Con-corde fantes ikke engang på tegnebrettet.

Ikke til salgs
Mangemilliardæren, flyentusiasten og Virgin-eieren Richard Benson tilbød British Airways å kjøpe flyene for en million pund stykket, men fikk ikke tilslag.

Museumsfly
Flyene skulle etter planen plasseres på museer rundt omkring i verden. For å tilfredsstille souvenirjegerne auksjonerte Air France bort ett av flyene sine - i deler.