Start på nytt





110 METER LANG FIASKO

23. oktober 1860 ble den digre dampfrigatten «Kong Sverre» sjøsatt i Horten. Som seilende krigskip viste det seg å være avlegs. Skipet ble brukt bare ved én anledning, men ble faktisk tatt vare på helt til 1932. I dag er modellen utstilt ved Sjøfartsmuseet i Oslo.

Tanken bak de gamle krigsskipene med seil var å få fyrt av bredsiden fortrinnsvis inn i akterstavnen på fienden, der det var plassert få kanoner.

Linjeskip
Disse krigsskipene ble kalt linjeskip, fordi de seilte på linje i en posisjon som gjorde det vanskelig for fienden å manøv-rere. Fra denne posisjonen lå motstanderne og fyrte løs på hverandre.

Ødeleggende virkning
I de trange forholdene under dekk hadde en fulltreffer for-ferdelig virkning. En skur av eikesplinter og jernbolter kvestet mannskapet, og amputasjoner var ikke uvanlig for dem som overlevde slike sjøslag.

Europas skrekk
«Kong Sverre» var denne typen linjeskip. Den var en litt uelegant seilskute med en enorm rigg, enormt med tauverk og kanoner i to høyder. Den ble kalt «Europas skrekk», fordi man mente den var det mest avanserte treskip bygd som krigsfartøy i Europa.

Kostbart skip
Skipet var et kjempeløft å bygge for Marinen. Kostnadene ved fregattene på 2000-tallet kan ikke sammenlignes med kost-nadene ved «Kong Sverre». Byggesummen var hele 570.500 speciedaler (kr 2.282.000 i datidens penger).

5 års byggetid
Kjølen ble strukket ved Karljohansværns Værft i Horten. Det tok fem år å bygge og rigge skipet. Sjøsettingen fant sted 23. oktober 1860. Da var «Kong Sverre» alt umoderne.

Enorme dimensjoner
Dimensjonene var enorme med et skrog på 110 m, 66 m høye master (høyere enn tårnene på Oslo rådhus), 44 kanoner i to rekker langs skipssida, og en besetning på 550 mann.

Ankertrosse og gangspill
Ankertrossa kom med jernbane til Horten, og det måtte 600 gaster til for å bære kabelen gjennom gatene. Gangspillet gikk gjennom flere dekk og hadde lange spaker, slik at nærmere 100 mann kunne settes til å trekke ankeret.

Seil og dampmaskin
I tillegg til seilføringen på hele 2319 m² hadde denne fullriggeren en kraftig dampmaskin om bord, slik at farten kom opp i 12 knop (20 km/t) uten bruk av seil.

Nedrigget
Alt dette ble utkonkurrert av den nye oppfinnelsen panserskip. «Kong Sverre» la bare ut på ett tokt fra april til august 1864. Den svensk-norske marinens stolthet ble så lagt i opplag til 1894 og deretter nedrigget og benyttet som losjiskip og ekserserskip for kadetter fram til 1918.

Hugget opp
Da skipet skulle hugges opp, ble det diskusjon om det skulle bevares. Men bevarerne klarte ikke å finansiere kjøpet. Derfor ble skroget solgt til Stavanger Skips-Ophugnings Co. AS for kr 22.750 i september 1932.

Få deler bevart
Noen få deler av skipet er bevart. Dekksplankene ble til gulv i Rederforbundet. Dobbelrattet og to ankre er også tatt vare på.