Start på nytt





LIVET ER EN JAKT PÅ DRAKER

På det fjerde forsøket, etter tre timers spilling, har teamet på førti spillere fra ulike land nedkjempet draken Onyxia. Hun folder de gigantiske vingene sine sammen og velter rundt med buken i været. Det er belønningen for spillerne i «World of Warcraft».

Fantasiverdener som den vi kjenner fra «Ringenes herre» er bakgrunnen for de fleste nettrollespillene. Deltagerne betaler vanligvis en månedlig avgift for å spille mot tusenvis av andre over hele verden over nettet. Spillerne er oftest nødt til å sam­arbeide i lag eller «laug» for å oppnå ulike mål.

Roller som utvikles
Spillerne kan velge mellom å tilhøre ulike raser og klasser. Alle raser er utstyrt med styrke og svakhet av ulike slag. Det er mulig å utvikle egenskapene gradvis til den rollen man har valgt. Jo mer tid man bruker på spillet, desto sterkere er det mulig å bli, og desto mer respekt får man fra de andre deltakerne i spillet.

Detaljrike spill
De ulike spillene bygger stort sett på samme grunnprinsipper, men i tillegg er de enormt detaljrike. Oftest er det et eller annet monster eller ondt imperium som skal nedkjempes. De mest omfattende spillene har virtuelle verdener som er så store at det tar mange timer å utforske dem.

Virtuell økonomi
Hvert spill har sitt eget økonomiske system basert på en eller annen form for penger eller poeng. Enkelte spill tillater kjøp og salg av varer og tjenester med ekte penger, men de fleste spillerne ser på dette som juks. I denne typen spill mener de at også pengene skal være virtuelle.

«World of Warcraft»
«World of Warcraft» (WOW) var det heteste nettrollespillet i 2005. 3,5 millioner mennesker over hele verden abonnerte på det for rundt hundre kroner måneden pluss noen hundrelapper for instal­lasjon på PCen. En betydelig del av spillerne tilbrakte mer enn en vanlig arbeidsuke hver uke med dette spillet.

Uendelig og tidkrevende
Til forskjell fra de fleste tidligere dataspillene, som de færreste brukte mer enn 10-50 timer på før alle mulighetene er fullt utforsket, var nettrollespill som «World of Warcraft» nærmest uendelige og enormt tidkrevende å utforske.

Stort utvalg av roller
«World of Warcraft» finner sted i fantasiriket Azeroth. Spillerne velger mellom ulike roller som alv, ork, menneske, dverg, hekse­doktor, gjenferd osv. Avhengig av valget av rolle kan man spille på ulike kontinenter og i ulike land.

Nattlig kamp mot draken
Mye av spillet går ut på å finne veien til en gigantisk underjordisk hule og bekjempe den lilla dragen Onyxia. For å ta knekken på utysket er det nødvendig med et større oppbud av spillere som samarbeider på nettet som et team av prester, krigere, alver og trollmenn. Det er vanlig at kampene foregår om natta helt til det lysner av dag.