Start på nytt





VERDIFULLE TYSKE FLYVRAK

5. september 2004 ble en uvanlig bergingsoperasjon avsluttet på Jonsvatnet i Trondheim. To tyske fly fra krigens dager var blitt hevet med tysk finansiering. Det ene var en Junkers Ju 88, det andre en Heinkel He 111. Begge flyene gikk gjennom isen i april 1940.

I vårløsningen 1940 gikk rullebanen på Værnes i oppløsning. Bare tre dager etter den tyske invasjonen måtte de tyske flyene bruke isen på Jonsvatnet som en nødløsning. Tyskerne arbeidet febrilsk med å få lagt fast dekke på Værnes, men før dette arbeidet var ferdig, gikk isen på Jonsvatnet i oppløsning.

Utrygg is i april
Fotografi tatt fra et britisk rekognoseringsfly 21. april viser at 16 tyske fly var parkert på Jonsvatnet. To bombefly, en Junkers og en Heinkel, var alt i ferd med å gå gjennom isen. I tillegg hadde et jagerfly gått rundt og lå med hjulene i været.

Redning var umulig
Tyskerne greidde å ribbe den større Heinkel-maskinen for mange deler før den gikk til bunns, men Junkers-maskinen, som de forsøkte å sette fyr på, sank nesten intakt. Bare haleflatene og våpnene ble fjernet.

Kostbar heving
Tyskerne stilte som betingelse for å finansiere hevingen, som kostet over én million kroner, at de fikk overta Heinkel-maski­nen. Den er den sjeldneste av de to flyene, bygd i vel 7300 eksemplarer, og manglet i samlingen ved Deutsches Technik­museum Berlin.

Heinkel-maskinen sjelden
Forsvarsmuseet gikk med på at tyskerne fikk overta Heinkel-maskinen, fordi museet alt har en restaurert Heinkel som sank etter nødlanding ved Lesjaskog i 1940. Den andre restaurerte Heinkel-maskinen på det tidspunktet befant seg i et museum utenfor London. En tredje var under restaurering i USA, mens en fullt brukbar spanskbygd Heinkel He 111 styrtet i USA i juli 2003.

Flere Junkers-maskiner
I tillegg fikk tyskerne overta Junkers-maskinen som ble hevet utenfor Kragerø i 2000. Denne var mer skadd enn maskinen som sank på Jonsvatnet, og som var i 99 prosent original stand. I tillegg sendte Forsvarsmuseet to Junkers-maskiner som styrtet i Finnmark til Tyskland for restaurering.