Start på nytt





FOR JESUS VAR INGEN MAT UREN

Det gamle testamente har en rekke matregler som gjør at ortodokse og konservative jøder i enda større grad enn muslimene skiller mellom ren og uren mat. Det nye testamente og kristendommen gjorde slutt på disse eldgamle jødiske reglene om ytre renhet.

Det nye testamente har mange tekster som viser at gamle jødiske regler for mat og måltider er uten betydning for en god kristen. F.eks. sies det i en av lignelsene hos Lukas at Jesus «tar imot syndere og spiser sammen med dem» (Luk 15,2). Det var i strid med de gamle reglene.

Jesus brøt påbudene
De fire evangelistene Matteus, Markus, Lukas og Johannes, som etter tradisjonen har skrevet evangeliene i Det nye testamente, gir mange eksempler på at Jesus helt bevisst brøt mange av de gamle påbudene.

Ingen mat er uren
Matteus lar Jesus forklare nokså tydelig at ingen mat er uren: «Hør dette og forstå det: Det som kommer inn i munnen, gjør ikke et menneske urent, men det som går ut av munnen, det gjør mennesket urent.» (Matt 15,10-11)

Samvær med syndere
Også Markus forteller at Jesus spiste sammen med syndere og tollere. Da de skriftlærde blant fariseerne så det, klaget de til disiplene. Jesus fikk høre det og sa til dem: «Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere.» (Mark 2,16-17)

Provoserende praksis
Jesus og disiplene provoserte fariseerne og de skriftlærde ved å spise såkalt uren mat sammen med urene mennesker. Jesus brøt også reglene for sabaten ved å helbrede mennesker og ikke vaske hendene, slik det var påbudt. De rettroende var rasende. Etter deres mening stilte Jesus seg over loven og bestemmelsene i den (Matt 15,1-2).

Troen er hovedsaken
Det nye testamente framhever forestillingen om at det ikke er gjerningene, men troen som er viktigst. Det kommer spesielt klart fram i Paulus sine brev. Som omvendt skriftlærd gjør han rede for konsekvensene av den nye praksisen.

Indre renhet
Enkelte religionsforskere ser ikke bort fra at Jesus ble drept på grunn av sin måltidspraksis. Han forkastet den ytre renheten som de skriftlærde forfektet, og la vekten på den indre renheten.

Den barmhjertige samaritan
Jesu budskap er at renheten kommer fra hjertet. Det viser f.eks. fortellingen om den barmhjertige samaritan (Luk 10,25-37). Han er hedning, men yter likevel hjelp og utfører Guds vilje etter at presten og levitten har gått forbi for ikke å bli uren. Fortellingen er ment å gi et klart eksempel på hvor ufornuftige og umennes­kelige de gamle reglene var.