Start på nytt





MØRKE KREFTER I LUKKEDE ROM

«Sort messe» (The Burning Court, 1937) av John Dickson Carr ble oversatt av Nils Chr. Brøgger og utgitt på norsk i 1941. Hos oss kjenner de fleste romanen som radioteater fra 1975. Innspillingen er sendt flere ganger i reprise og også utgitt på CD.

I «Sort messe» foregår handlingen i Amerika, nærmere bestemt i det mørke og tradisjonsrike Ny-England, i et velstående, typisk amerikansk mellomkrigsmiljø på et lite sted som heter Crispen, en liten togreise fra New York.

Svartekunst
Samtidig henter romanen elementer fra et dystert Frankrike på 1600-tallet med svarte kunster og heksebål. Rundt et gåtefullt mord på en gammel særling bygger Dickson Carr opp en used­vanlig suggererende historie.

Giftmorderske
Den unge forlagsmannen Edward (Ted) Stevens leser et manu­skript på toget til Crispen og oppdager der et bilde av en fransk giftmorderske som ble henrettet i 1861. Men bildet viser jo hans egen kone, Marie!

Det overnaturlige
Romanen balanserer mellom det fattbare og det overnaturlige. Vi blir straks opptatt av den sære forbindelsen mellom Marie og bildet av giftmordersken. Bildet forsvinner på uforklarlig vis.

Naboen døde
I tillegg dør en av naboene under merkelige omstendigheter, trolig forgiftet med arsenikk. Like før han døde, fikk han besøk av en gammeldags kledd dame som forsvant gjennom en dør som ikke eksisterer. Den hadde vært murt igjen og kledd med panel i 200 år.

Det lukkede rom
Karakteristisk for Dickson Carr dreier det seg her om mysteriet med det lukkede rom, der det tilsynelatende er logisk umulig at det kan ha skjedd et mord.

Liket som forsvant
Dessuten forsvinner liket av naboen fra den lukkede, murte krypten der han ble begravd. Nå blir Edwards overbevist om at den gamle giftmordersken har stått opp fra de døde for å praktisere sin svartekunst på nytt.

To forklaringer
Dickson Carr gir oss en høyst logisk forklaring på det selsomme fenomenet, men også en alternativ overnaturlig forklaring som får oss til å tvile på at den logiske forklaringen er riktig.

Oppsiktsvekkende tittel
På engelsk er tittelen «The Burning Court» (Den brennende rettsalen). Den norske tittelen er mer oppsiktsvekkende og har nok ført til at boka er blitt så kjent her hjemme. I utlandet hevder enkelte at den ikke er blant Dickson Carrs beste.

Djevledyrkelse
Den norske tittelen refererer til en spesiell form for dyrking av djevelen. I en liksomgudstjeneste er alteret gjerne en naken kvinne på et bord. Høydepunktet i den sorte messen er ofte et samleie mellom «presten» og kvinnen til satans ære.

Radioteatret
«Sort messe» har vært en favoritt i NRKs radioteater under krim­eksperten Nils Nordberg. Han betegner den som «en suggere­rende historie, en kombinasjon av djevelsk svartekunst og skarpsindig detektivarbeid - etter manges mening den beste kriminalgrøsseren som noen gang er skrevet.»