Start på nytt





HVEM VAR DE SKYLDIGE?

Natt til 7. april 1990 brøt det ut brann på «Scandina­vian Star». 159 mennesker omkom, mest av kullos­forgiftning og blåsyregass. Det var en av de største ulykkene i Norden, men ingen klarte å trekke eierne til ansvar. De fikk utbetalt $24 millioner i erstatning.

«Scandinavian Star» var et Bahamas-registrert skip som ble satt i rute mellom Oslo og Fredrikshavn 1. april 1990. Tre timer forsinket seilte det fra kai i Oslo onsdag kveld 6. april 1990, fullsatt med 482 passasjerer på vei til Danmark på påskeferie.

Uferdig skip
Skipet var satt inn i rute i all hast, så passasjerene ble møtt av et kaos av uferdige kahytter, løse ledninger, lysarmaturer som ikke virket, fellesområder som var avstengt og toaletter som ikke fungerte. Det var ikke holdt brannøvelser for mannskapet.

Brannstifting
Natt til lørdag 7. april ble det tent på flere branner om bord. De utviklet seg svært raskt, og kl 02.24 sendte skipet ut nødmel­ding. Tjøme radio slo katastrofealarm. En time senere forlot kap­teinen skipet, trass i at det var flere passasjerer igjen om bord.

Redningsarbeidet
Redningshelikopter og «Stena Saga» var framme ved havaristen i løpet av en halv time, men det gikk flere timer før røykdykkere kunne gå om bord i det brennende skipet. I mellomtiden tok «Stena Saga» hånd om overlevende og omkomne. Både nord­menn, svensker og dansker var blant dødsofrene.

Brant i ti døgn
Om formiddagen 7. april ble skipet slept inn til kai i Lysekil. Først 16. april var brannen på skipet slukket, og etterforskningen kunne begynne. Politiet utpekte en 37 år gammel danske, tidli­gere dømt for ildspåsettelse, som brannstifteren. Saken ble henlagt fordi han omkom i brannen.

Uklart eierforhold
Det ble dannet en norsk støttegruppe for etterlatte og overlev­ende. De var misfornøyd med at eierne ikke ble holdt ansvarlig, fordi eierforholdet var uklart. Til slutt ble kapteinen og en dansk rederidirektør dømt til seks måneders fengsel for manglende sikkerhet. Direktøren rømte til Spania for å slippe å sone.

Profitt, ikke sikkerhet
Myndighetene kontrollerte aldri skipets sikkerhet. Dessuten mente støttegruppen at rederne bare tenkte på egen profitt, og at «Scandinavian Star» var del av et stort skattespill som politiet, domstolene og undersøkelseskommisjonen ikke oppdaget og ikke etterforsket.

Mystisk Bahamas-rederi
Bare åtte dager før brannen skal skipet ha blitt solgt av Baha­mas-rederiet SeaEscape for 10,3 millioner dollar og forsikret for 24 millioner dollar. SeaEscape erklærte offisielt at de ikke eide skipet da ulykken skjedde, men la ikke fram salgsdokumentene. Sea­Escape fikk likevel utbetalt erstatningsbeløpet og gikk kon­kurs året etter.

Forsikringssvindel?
Støttegruppen har ment at salget var fiktivt, og at eierne av SeaEscape forvirret advokater, undersøkelseskommisjon, politi og domstoler for å unngå straff og erstatningsansvar. Gruppen mente også at den virkelige gjerningsmannen aldri ble identi­fisert, og at motivet for brannen var forsikringssvindel.

Solgt og drevet til 2004
Etter brannen ble «Scandinavian Star» solgt til det amerikanske rederiet St. Thomas Cruises, som støttegruppen hevdet var eid av dem som stod bak SeaEscape. Skipet ble satt i drift i 1996 under navnet «Regal Voyager» og seilte flere år i Karibia. I 2004 ble skipet solgt som skrapgods og hogd opp ved et indisk verft.









SISTE:


Siden 1990 har et ødelagt oljerør ført til knallharde påstander om at mannskapet stod bak brannen på «Scandinavian Star». I 2010 besluttet det danske Folketinget å vurdere saken på ny. I 2015 ble det i Norge nedsatt en parlamentarisk granskningskommisjon.

I 2016 sa en tidligere dansk skipsinspektør at han visste hvem de tre fra mannskapet var som tente på brannene, men han ville ikke la seg avhøre.

Den danske støtteforeningen mente at både norsk og dansk politi i realiteten hadde gitt opp etterforskningen.