Start på nytt





SKAL HISTORIEN VISKES UT?

Som kunstner ble Lars Ramberg for alvor kjent da han satte opp spektakulære installasjoner i det offentlige rom. Han bodde og arbeidet i Berlin og ønsket å lede tyskernes oppmerksomhet mot ved-
tak som kunne føre til at man utslettet historien.

Lars Ramberg satte i 2005 opp ordet «ZWEIFEL» (tvil) som et 40 meter bredt skilt med 7,5 meter høye bokstaver på taket av Palast der Republik i Øst-Berlin. Om natta var skiltet opplyst av neonrør. Installasjonen kostet 5 millioner kroner. Ramberg hadde ventet i seks år på å få tillatelse til å sette den opp.

Sletting av historien
Bokstavene ble levert i deler fra Stuttgart på 18 semitrai­lere, fordi de var for store til å passere under bruene på motorveiene til Berlin. Ordet var ment å reise tvil om det var riktig å rive dette bygget som representerte viktige deler av tysk etterkrigshis­torie, og i stedet gjenreise keisertidens Stadt­schloss.

Katalysator
Om de store bokstavene i «ZWEIFEL» sa Ramberg: - De smelter sammen med bygget, så for meg utgjør kombinasjonen av bygningen og bokstavene selve kunstverket. Bokstavene er katalysatoren som gjør bygget til noe annet enn det var tidligere.

Subjektiv mening
Om bakgrunnen for ordet «ZWEIFEL» sa han at tvilen dreier seg om hva som skal skje med denne parlamentsbygningen. Han mente at han som kunstner hadde det privilegium å kunne uttrykke en subjektiv mening i all offentlighet, for ingen kunne være i tvil om at Ramberg ville bevare en historisk bygning.

Dialektikk
Bokstavene var satt opp som et slagord eller en reklame for et produkt. Men alle var klar over at det verken var slagord eller reklame, fordi ingen selskaper eller politiske retninger har tvilen som budskap. Ramberg mente at dialektikken var tydelig i den påtrengende plasseringen og meningen med budskapet.

Historieløshet
Om rivingen sa Ramberg: «Når man fjerner viktige historiske bygg, fjerner man også historien og bevisstheten om historien.» Han mente det hadde oppstått en ureflektert og skadefro glede både i Norge og andre land over kommunismens fall. I Tyskland rev man alt som ble forbundet med kommunisme, akkurat som om kommunismen ikke hadde vært et historisk faktum.

Berlin og Oslo
Ordet «ZWEIFEL» lyste fra taket av Palast der Republik fra 26. januar til 8. mai 2005. Fra slutten av mai ble ordet utstilt utenfor Nasjonalmuseet på Tullinløkka i Oslo. Der kunne man tolke det som tvil om hva som skulle skje med denne åpne plassen.

«Fremdgehen»
Tidligere hadde Ramberg bl.a. vært fascinert av ordet «Fremd­gehen» (utroskap eller troløshet), som uttrykker en aktivitet på tysk, mens det på norsk er en negativ karakteristikk. I 2004 viste han ordet stemplet i passlignende bilder og i en video­installasjon på samtidsmuseet Hamburger Bahnhof i Berlin.

Hvem var utro?
I prosjektet «Fremdgehen» tok Ramberg utgangspunkt i motset­ningen mellom trofastheten mellom mennesker og trofastheten mot det nasjonale, illustrert gjennom intervjuer med tyskertøser (norske kjærester til tyske soldater) som ble sendt ut av Norge etter krigen. Han stilte spørsmålet: Hvem var egentlig utro mot hvem?








SISTE:


19. januar 2006 vedtok den tyske forbundsdagen å rive «Palast der Republik», trass i at en spørreundersøkelse viste at 60 prosent av de spurte var mot riving.

Politikerne gikk i stedet inn for å bygge en kopi av det gamle keiserpalasset, som ble revet av de kommunistiske myndighetene for å gi plass for deres prestisjebygg.

På grunn av manglende finansiering mente man det var lite sannsynlig at byggingen av slottet kom i gang før i 2012.