Start på nytt





11 OSCAR-PRISER AV 11 MULIGE

Ved Oscar-utdelingen 2004 fikk «Ringenes herre - Atter en konge» 11 priser, altså alle som filmen ble nominert for. Tidligere hadde det skjedd bare med «Ben Hur» (1959) og «Titanic» (1997). Bl.a. fikk Peter Jackson velfortjent prisen som beste regissør.

Anne Hoff, filmkritiker i NRK, mente at Oscar-utdelingen i 2004 var en nesten kjedelig forestilling. Omtrent alle prisvinnerne var tippet på forhånd. Det mest uventede for mange var kanskje at «Ringenes herre» fikk så mange priser.

«Master and Commander»
Peter Weir, regissøren av «Master and Commander», følte seg sikkert litt snytt. Denne utstyrsfilmen om et britisk og fransk krigsskip under napoleonskrigene var nominert til ti priser og endte med bare to - for beste foto og lydklipp. Weir hadde nok håpet på et par priser til for tekniske effekter.

Ventet i tre år
«Ringenes herre» er et storslagent filmprosjekt, og Oscar har jo for vane å belønne nettopp det storslagne. Dessuten hadde «Ringenes herre» ventet i tre år på nominasjoner inntil den siste av de tre filmene var lansert høsten 2003.

Teknisk briljant
Den svenske regissøren Bjørn Runge (som nettopp hadde vunnet Gullbjørnen i Berlin for «Om jeg snur meg» for beste europeiske film og beste ensemble) mente at «Ringenes herre» først og fremst ble belønnet for formen, bl.a. med prisene for «Best art direction» og beste kostymer.

Ikke-originalt manus
På det tekniske området var «Ringenes herre» enestående som filmprosjektet, men den utmerket seg ikke ellers. Priser for beste originalmanus eller beste hoved- eller biroller var ikke aktuelle. Derimot vant den prisen for beste ikke-originale filmmanus.

Lavmælte filmer
«Mystic River» og «Lost in Translation», også nominert til Oscar for beste film, var to svært gode, lavmælte filmer som ble beløn-net på andre måter. Anne Hoff syntes at det ikke minst var positivt at Sofia Coppola vant Oscar for beste originalmanus til «Lost in Translation», som hun også regisserte.

Sminket og stygg
Anne Hoff var litt kritisk til at prisen for beste skuespiller ofte blir gitt til roller der skuespilleren forvandler seg fysisk eller psykisk, slik Charlize Theron gjorde i «Monster». Den uvanlig vakre Theron la på seg 15 kg og sminket seg så stygg som mulig.

Ingen ytre effekter
Det hadde kanskje vært mer rettferdig om Naomi Watts, som var nominert for hovedrollen i «21 Gram», hadde vunnet. Hun skjulte seg ikke bak sminke og ytre effekter, men gjorde likevel en fantastisk skuespillerprestasjon.

Karrikert Zellweger
De ytre effektene var også mest framtredende hos Renée Zellweger, som spilte en nesten karrikert rolle i «Cold Mountain». Hun fikk Oscar for beste kvinnelige birolle.

«Mystic River»
Det gledet Bjørn Runge at Sean Penn fikk Oscar for beste mannlige hovedrolle i «Mystic River», nettopp fordi han ikke spilte på ytre effekter. Beste mannlige birolle gikk til Tim Robbins, også i «Mystic River», regissert av veteranen Clint Eastwood.

Bill Murray
Anne Hoff la ikke skjul på at hun ville ha satt pris på om Bill Murray i «Lost in Translation» hadde fått prisen som beste mannlige skuespiller. For første gang i karrièren spilte han noe annet enn komiker.

Skuffelse
Sofia Coppola skrev manus spesielt for Bill Murray for å vise at han også hadde andre kvaliteter som skuespiller. Han viste sin skuffelse over ikke å ha nådd opp ved at han ble sittende igjen i salen.

Lite reklame
New York Times skrev før Oscar-utdelingen 2004 at forberedel-sene hadde vært nokså lite reklamepreget. Vanligvis blir det satt i gang enorme reklamekampanjer for å vinne.

Faglig dyktighet
Lobbyingen ble også begrenset ved at utdelingen ble foretatt en måned tidligere enn vanlig. Derfor ble utdelingen mer enn vanlig preget av at man belønnet faglig dyktighet.