|
|
|
SPENNENDE FLYGERSKILDRINGER
|
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944) kombinerte yrket som flyger med karrieren som forfatter. Da han levde, var han best kjent for flygerskildringer basert på egne erfaringer. «Den lille prinsen», som er best kjent i dag, ble utgitt ett år før han døde.
|
Saint-Exupéry begynte som mekaniker i det franske flyvåpenet i 1921. Han tok flysertifikat året etter, men forloveden ville ikke at han skulle fly, så han forsøke å leve som forfatter og hadde flere ulike jobber - med dårlig resultat.
Postflyger
Etter at forlovelsen var hevet, ble Saint-Exupéry pilot på postruten fra Toulouse til Dakar. I 1928 var han sjef for flyplassen i Cap Juby i Rio d'Oro (Spansk Sahara). Der lærte han ørkenen å kjenne.
Første roman
Saint-Exupéry hadde fått trykt en novelle i 1926, men den første romanen ble til i Cap Juby og har tittelen «Courrier-Sud», engelsk «Southern Mail». I den forteller han om de første pilotene og sjansene de tok for å få fram posten hurtigere enn det var mulig med jernbane og skip.
Bestselger
I 1929 flyttet Saint-Exupéry til Argentina for å lede et selskap som fløy post i Andesfjellene. Det dannet utgangspunktet for hans andre roman «Flyvere i natten» («Vol de nuit», engelsk «Night Flight»), som ble en internasjonal bestseller.
Nord-Afrika
Da virksomheten i Argentina ble lagt ned, kom Saint-Exupéry tilbake til Nord-Afrika som postflyger. Han ble også testflyger for Air France og leverte artikler til avisen «France-Soir», bl.a. fra den spanske borgerkrigen.
I ørkenen
Avgjørende for forfatterskapet ble en flyulykke i Nord-Afrika i 1935, da Saint-Exupéry gikk flere dager i ørkenen før han tilfeldigvis ble reddet av en kamelkaravane.
Flere priser
Han ble også utsatt for en stygg ulykke i Guatemala. Mens han kom seg etter denne, skrev han i 1939 en roman («Terre des hommes, engelsk «Wind, Sand and Stars») som vant flere priser. De to første bøkene ble også filmet.
USA-opphold
Til tross for skadene ble Saint-Exupéry krigsflyger i krigens første dager. Da Frankrike ble okkupert av tyskerne i 1940, reiste han til USA. Der publiserte han i 1942 romanen «Speiding over Arras», som beskriver flytoktene bak fiendens linjer («Pilote de guerre», engelsk «Flight to Arras»).
«Den lille prinsen»
I 1943 sluttet han seg til de franske styrkene i Nord-Afrika, men etter nok en flyulykke ble han vurdert som for gammel til å være pilot. Etter en stund ble han likevel godtatt. Samme år fikk han trykt «Den lille prinsen».
Forsvant
31. juli 1944 tok Saint-Exupéry av fra en flyplass i Sardinia for et tokt over Sør-Frankrike. Flyet forsvant. Kanskje ble han skutt ned, kanskje var han utsatt for et uhell, eller kanskje var det selvmord. Senere undersøkelser har ikke gitt noe klart svar.
Siste roman
Saint-Exupéry etterlot seg manuskriptet til romanen «Citadellet» («La Citadelle», engelsk «Wisdom of the Sands»), som enkelte har ment preges av en machokultur som bryter med humanismen i hans første bøker.
|
|
|
|