Start på nytt

Del 2: Maleren
Del 3: Arkitekten





DEL 1: SKULPTØREN MICHELANGELO

Michelangelo var billedhugger, maler, arkitekt og dikter. Han var en perfeksjonist og et geni som ikke lot seg stoppe i jakten på rikdom og berømmelse. Berømmelsen skyldes først og fremst David, taket i Det sixtinske kapell og kuppelen på Peterskirken.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) skapte myten om seg selv ved å diktere sin egen selvbiografi. Vi får vite at han var født 6. mars 1475 i landsbyen Caprese i fjellene øst for Firenze. Ellers er mye av det han fortalte, ikke helt sant, bl.a. at han skulle stamme fra en adelig familie.

Pieta
Fattige kår
Familien flyttet til Firenze, der Michelangelo hadde en ulykkelig barndom. Moren døde da han var 6 år gammel. Faren, som var en dårlig betalt tjenestemann, satt igjen med fem sønner. De hadde alltid dårlig råd, og faren ville ikke at Michelangelo skulle bli kunstner.

Et spennende sted
På slutten av 1400-tallet var Firenze renessansens fødested. Under fyrsten Lorenzo de' Medici var byen et spennende sted for kunstnere. For første gang i historien blomstret det opp en ny retning både i arkitektur, maling og skulptur. Kulturoptimismen var stor og har sikkert avgjort Michelangelos yrkesvalg.

Læretiden
Michelangelo var så bestemt at faren gav etter og lot ham bli malerlærling hos den høyt aktede Domenico Ghirlandaio. Der lærte han hemmelighetene i malerfaget, bl.a. å framstille pig­menter og preparere treplater og vegger for fresco. I selvbiogra­fien omtaler han denne tiden med bitterhet, fordi han mente at han ikke lærte noe der.

Lorenzos yndling
I 1490, 15 år gammel, forlot Michelangelo plutselig Ghirlandaio etter bare tre års læretid. Lorenzo de' Medici hadde sett en faun han hadde hugget i stein, og på anbefaling fra Ghirlandaio gav Lorenzo den unge kunstneren god lønn og bolig i palasset sitt.

Turbulente tider
8. april 1492 døde Lorenzo. Med etterfølgeren, sønnen Piero den enfoldige, fulgte en urolig tid. I 1494 var Firenze på randen av sammenbrudd. Fremmede arméer omringet byen. Den største truselen var likevel dominikanermunken Girolamo Savonarola, som overtok styret.

Michelangelo flyktet
Som fanatisk predikant gjorde Savonarola et sterkt inntrykk på Michelangelo. Men Savonarola raste også mot renessansens begeistring for antikken, spesielt begeistringen for skulpturer av nakne menn. Den frustrerte Michelangelo flyktet fra Firenze og tilbrakte tre år i Bologna.

Forfalskningen
Uten velgjører innså Michelangelo at han måtte skape noe som kunne selges. Derfor laget han en sovende amor, en naken gutt med vinger. Det sies at Michelangelo gned skulpturen med alka­liske stoffer og lot den ligge noen uker i jorda, slik at den fikk samme mørke overflate som antikke skulpturer og ble mer verdt.

Avsløringen
Skulpturen, som ikke eksisterer lenger, ble kjøpt av kardinal Riario i Roma. Riario kalt til seg Michelangelo, som ble livredd for å bli avslørt som falskner. Skupturen virket nemlig moderne og slett ikke antikk, og Riario hadde gjennomskuet forfalskningen.

Bacchus-skulptur
I stedet for straff gav Riario Michelangelo i oppdrag å lage en skulptur etter eget ønske til kardinalens skulpturgalleri. Michel­angelo valgt vinguden Bacchus. Det var både et dristig og provoserende valg. Den ferdige statuen viser tydelig en litt bedugget Bacchus i ubalanse og med hodet på skakke.

Avslag
Kardinalen ville ikke beholde Bacchus-skulpturen. Det er mulig den virket for erotisk med sine lett androgyne former. Dessuten var ikke marmoren perfekt, for gudens ansikt har en grålig flekk. Michelangelo ble rasende over avslaget, og i selvbiografien sin nektet han for å ha utført et oppdrag for Riario.

Pietà
Etter å ha fått et nytt oppdrag fra en fransk kardinal i Roma reiste Michelangelo i november 1497 til steinbruddene i Carrara i Nordvest-Italia for å velge ut en marmorblokk helt uten feil. Oppdraget gikk ut på å lage Pietà, en skulptur av Maria med den døende Jesus i armene.

Gjennombruddet
Skulpturen ble Michelangelos store gjennombrudd som kunstner, 25 år gammel. Kardinalen som hadde bestilt den, døde, men Michelangelo fikk likevel utbetalt 450 dukater, som tilsvarer om lag kr 400.000 i dagens pengeverdi. I dag er skulpturen plassert i Peters­kirken i Vatikanet.

Tilbake i Firenze
Savanarolas terrorstyre i Firenze tok slutt i 1497. På pavens ordre ble han brent på bålet året etter. Michelangelo vendte tilbake til Firenze, fem år etter at han forlot byen. Nå fikk han et av sitt livs største oppdrag, nemlig å hugge statuen av den bibelske David som symbol på bystaten Firenzes makt.