Start på nytt





POPULÆR SURREALIST

Salvador Dalí er den populære, originale, merkelige, storslåtte spaniolen som med sine innfall ble noe nær den perfekte personligheten for moderne medier. Han trosset kunstteoretikerne og iscenesatte seg selv og sitt liv som et gedigent kunstverk.

Salvador Dalí (1904-1989) lærte de første sprø innfallene av dadaistene. De var opptatt av at det ikke skulle være noe skille melom kunst og virkelighet. Kunst kunne iscenesettes og like gjerne være deg selv som hendelser ute på gata. Å fornærme en prest kunne være kunstverket.

Surrealisme
I tillegg var Dalí påvirket av surrealistene. De mente at kunst og virkelighet skulle gli over i hverandre. Kunsten skulle virke frigjørende på vår underbevissthet. Dessuten skulle den være revolusjonær og nå ut i samfunnet.

Kunst som revolusjon
Alt på 1930-tallet hadde Dalí og noen kolleger planer om å bake kjempestore brød og ta dem med rundt omkring i verden for å skape store presseoppslag. De mente at det ville skape en revolusjonær tilstand og frigjøre undervisstheten i langt større grad enn klassekampen.

Show som virkemiddel
Men det gikk ikke lenge før Dalí skjønte at samfunnet ikke lot seg forandre på denne måten. Han tok konsekvensen av det og laget i stedet show, bl.a. i dykkerdrakt med et egg på hodet, for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Kunstverket Dalí
Etter hvert forlot Dalí det politiske radikale budskapet til dadaistene og surrealistene og gjorde kunsten til et show rundt seg selv og sin egen person. Han kunngjorde at han selv var kunstverket.

Politisk ukorrekt
I 1940 flyttet Dalí fra Francos fascistiske Spania til New York sammen med sin livsledsager, den russiskfødte Gala. Men i 1948 var han så politisk ukorrekt at han dro tilbake til det francostyrte Spania.

Kunstnerisk ukorrekt
I tillegg var han så kunstnerisk ukorrekt at han malte ganske naturalistisk og gjengav de fineste detaljer med mårhårspensel. Det var ikke i samsvar med surrealistenes idealer om det uklare og underbevisste.

Sans for humor
Dalís store fortrinn sammenlignet med mange andre surrealister var at han hadde humor. Bl.a. sa han de vanvittig lange mustasjene satte ham i kontakt med det hinsidige og var antenner ut mot universet.

Populær
Dalí var ikke preget av det gravalvorlige, revolusjonære og teoretiske, men ble en showmann med sans for absurde innfall. Selv om kunstskjønnere kritiserte ham for dette, oppnådde han noe så sjeldent for en kunstner som å bli populær blant folk flest.

Stor betydning
Senere har dataspill, film, plakater og annen illustrasjonskunst vært svært preget av Dalís smeltede klokker og ørkenaktige landskap, der det ligger noen få mystiske elementer som ikke hører sammen.

Iscenesettelser
Etter hvert som vi preges av en «Big Brother»-tid med iscenesettelser, kan Dalí betraktes som en humoristisk forløper for alle små og store som tiltrekker seg oppmerksomhet ved å bli TV-kjendiser.