Start på nytt





NIÉPCE OG HELIOGRAFIEN

Franskmannen Joseph Nicéphore Niépce har fått æren for å ha framstilt det første bevarte fotografi. Det ble tatt i juni eller juli 1827 og viser utsikten fra hans arbeidsværelse i Gras. Bildet er et eksperiment 60 år før Kodak gjorde fotografiet til allemannseie.

Joseph Nicéphore Niépce (1765-1833) var fascinert av tanken på å la lyset skape varige avtrykk. Han kalte det heliografi (gresk for sol + skrift). Men problemet var å finne det riktige materialet som gjorde dette mulig.

Sølvsalter
I 1727 hadde den tyske legen Johann Schultze oppdaget at salter av grunnstoffet sølv blir mørkere når de påvirkes av lys. Kombinert med et «camera obscura», en kasse der lyset slapp inn gjennom et lite hull, ble motivet synlig i sølvsaltene, men bildet falmet med en gang.

Andre stoffer
Niépce forsøkte å omgå dette problemet og dessuten skape positive (rettvendte) bilder ved å eksperimentere med andre stoffer som blir bleket i stedet for å bli svertet av sollys.

Kvae
Eksperimentene startet med bruk av kvae i 1817. Kvae som blir belyst, oppløses ikke i alkohol, men de ubelyste partiene kunne vaskes bort. Belegg av kvae på en mørk plate gjorde at de lyse og mørke partiene i teorien skulle tre tydelig fram.

UV-stålene
Men kvae virket ikke slik bak linsen i et «camera obscura», fordi glass blokkerer de ultrafiolette strålene som herder kvaen. Den gang visste man ikke grunnen, men det førte til at Niépce måtte forsøke andre stoffer.

Bitumen
Niépce fant at en plate av kopper eller tinn belagt med bitumen (asfalt) kunne fange opp bildet i et «camera obscura». Deretter kunne han vaske bort de ubelyste partiene med lavendelolje.

Fotografi fra 1822
Det er kjent at Niépce lyktes med dette så tidlig som 1822, da han gjengav et portrett av pave Pius 7 på en glassplate. Han forsøkte også å etse de frilagte partiene for å få en plate som kunne brukes til trykking.

Ingen kopier
Niépce gav snart opp etsingen med syre, fordi gråtonene forsvant og bare strekene ble stående igjen. Det var umulig for ham å finne en brukbar måte å mangfoldiggjøre bildene på.

Første bevarte bilde
Slik var situasjonen da Niépce i juni eller juli 1827 tok det berømte fotografiet fra sitt arbeidsværelse. Selv om Niépce alt hadde framstilt fotografier i flere år, er dette det første bevarte fotografiet som viser gråtoner.

Lang belysning
Bildet viser et dueslag til venstre, i midten et tre og et låvetak og til høyre en annen bygning. Belysningen tok åtte timer. Derfor skinner sola på bygningene på begge sider.

Originalen
Originalen ble funnet og gjort tydeligere ved kopiering og restaurering i 1952, slik vi ser øverst. Under ser vi bildet slik det egentlig er. Det eies av J. Paul Getty Museum i Austin, Texas.

Daguerreotypi
Belysning av bitumen ble snart forlatt. Niépce møtte Louis Daguerre (1789-1851), som eksperimenterte med fotografering på sølvplater behandlet med jod, såkalt daguerreotypi. Etter at Niépce døde i 1833, fortsatte Daguerre eksperimentene som ble forløperen for moderne fotografi.