Start på nytt





BRENT SOM KJETTER

Giordano Bruno ble brent som kjetter 8. februar 1600. Han trodde på teorien som Copernicus hadde satt fram om at jorda går rundt sola, og hevdet at universet var uendelig. Det var i strid med kirkens syn om at vi i universet fant både himmelen og Gud.

Giordano Bruno (1548-1600) utvidet teorien om det heliosen­triske system (med sola i sentrum) ved å si at resten av univer­set var fullt av stjerner og planeter, og at det fantes intelligent liv også andre steder i verdensrommet.

Vranglære
For autoritetene i kirken var det nye verdensbildet en forferdelig tanke, fordi et uendelig verdensrom ikke gav rom for himmelen og Gud. Slike utslag av vranglære ble ivrig forfulgt av inkvisisjo­nen, som straffet alle hardt som ikke var tro mot kirkens lære.

Dømt og brent
Det hjalp lite at Bruno var en troende dominikanermunk og et gudfryktig menneske. Han kom i inkvisisjonens søkelys og ble forfulgt fra sted til sted inntil han ble arrestert i Venezia i 1593 og forhørt i sju år uten at han tok avstand fra teoriene sine. Han ble brent som kjetter på Campo de' fiori i Roma i år 1600. Der ble det i 1890 reist en statue av ham.

Gudsbespottelse
Ingen vet hvilke anklager inkvisisjonen rettet mot Bruno. Men fordi han ble brent som kjetter, ble han sannsynligvis dømt for å holde fast ved tvanglæren om det uendelige universet som ikke gav plass for Gud. At Bruno også var opptatt av mystikk i tillegg til astronomi, kan også ha spilt en rolle.

Mystikkens rolle
Giordano Bruno var blitt påvirket ikke bare av kristendommen, men også av Platons filosofi og en mystisk oppdiktet skikkelse kalt Hermes Trismegistos, som var en blanding av mytologiske fortellinger om den greske guden Hermes og den egyptiske guden Thot. Fortellingene som denne skikkelsen oppstod i senantikkens Egypt.

Hermetisk filosofi
Rester av læren som man trodde skrev seg fra Hermes Trisme­gistos, såkalt hermetisk filosofi, ble tatt opp både i kristendom­men og islam og overlevert gjennom generasjoner. En sentral forestilling i denne læren er at sjelen har mistet kontakten med kunnskapen (gnosis), og at bare ekte kunnskap gjør det mulig for den å fri seg fra sitt jordiske fangenskap.

Interesse for alkymi
I tillegg tyder mye på at Giordano Bruno ble påvirket av speku­lative naturvitenskapelige retninger som den mystiske alkymien. Den spilte en stor rolle i renessansens Italia og gav seg konkrete utslag ved at man forsøkte å omdanne mindre edle stoffer til gull.

Sammensatt menneske
Slik sett var Giordano Bruno et merkelig sammensatt renessan­semenneske uten noe bestemt filosofisk syn. Han var opplært i kristendommen, men trodde også litt på alkymien, litt på Platons filosofi, litt på Hermes Trismegistos og litt på astronomien.